Kysymys:
Kuinka ohut voin tehdä putken seinämän?
HDE 226868
2016-01-14 03:23:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tiedeprojektia varten tulostan 3D-muodossa joitain räätälöityjä putkia kaasun (etyylialkoholin ja vesihöyryn yhdistelmän) virtauksen säätämiseksi laitteen läpi. Niiden on oltava melko pieniä, koska koko koe on suunniteltu pienessä mittakaavassa. Haluaisin myös käyttää vähän filamenttia kuin mahdollista.

Kuinka ohueksi voin tehdä näiden putkien seinät ennen kuin ne joko romahtaa tai kaasua vuotaa? Tiedän, että se on mahdollisesti tekninen kysymys, mutta minun on myös otettava huomioon ratkaisu. Ihannetapauksessa putkien halkaisija olisi noin kaksi senttimetriä, mahdollisesti joissakin osissa hieman suurempi tai hieman pienempi. Käytän todennäköisesti ABS: tä, mutta PLA on varmuuskopioni siltä varalta, että kaasun ja putkien välillä tapahtuu odottamattomia reaktioita.

Käytettävä tulostin on FDM-tulostin, MakerBot Replicator -version .

Minkä tyyppisestä tulostimesta puhumme? Epäilen kontekstista (ABS ja PLA), että se on FDM-kone, mutta kysymyksesi ei sulje pois hypoteettista PLA-lasersintrauskonetta.
@TomvanderZanden Ah, kyllä, se on FDM-kone. Määritän sen.
Tämä voi olla kysymys, johon olisi parempi vastata Engineering SO -sivustolta, josta löydät todennäköisemmin käyttäjiä, joilla on erityistä asiantuntemusta, jota tarvitaan vastaamaan tällaiseen kysymykseen.
@Jeff Hyvä asia. Tein hieman selvemmäksi, että olen myös huolissani tulostimen resoluutiosta, mutta ensisijaisesti hehkulangan lujuudesta.
@Jeff En usko, että näin on. Ohutseinäiset sylinterit esittävät 3D-tulostuksessa ainutlaatuisia ongelmia.
Neljä vastused:
#1
+10
Tom van der Zanden
2016-01-14 04:02:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ohuin seinä, jonka tulostimesi voi tulostaa, määräytyy sen suuttimen koon mukaan, ja se on hieman paksumpi kuin suuttimen koko.

Suuri haaste ohuiden, onttojen sylintereiden käsittelyssä on, että poikkileikkaus osassa on hyvin vähän pinta-alaa ja se voi irrota helposti, varsinkin jos putki on pitkä.

Voit yrittää tulostaa putken erittäin paksulla suulakepuristuksella ja käyttää vain yhtä kehää. Se antaisi paremman kaasutiiviyden ja kerroksen tarttuvuuden kuin kaksi ohuempaa kehää, mutta se voi osoittautua liian hauraaksi sovelluksellesi. Siinä tapauksessa sinun on tulostettava lisää kehiä. Paksumman suulakepuristusleveyden kiinnittäminen olisi silti hyödyllistä.

Kahden senttimetrin halkaisijalla sanoisin, että yhdellä kehällä on kunnolliset mahdollisuudet työskennellä, jos käsittelet niitä inkivääriin.

#2
+6
1337joe
2016-01-14 06:47:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ohuin mahdollinen on yksi ääriviiva, joten paras mitä voit tehdä, on hieman suurempi kuin suuttimesi koko.

Suurimmat ongelmat, joita näen ohuiden ilmatiiviiden putkien valmistuksessa, ovat:

  • Monimutkainen geometria: missä tahansa ulkonemiasi on, sinun on ehkä lisättävä seinämän paksuutta tiivistetyn päällekkäisyyden varmistamiseksi. Silloitus vaatii ylimääräisiä kerroksia hyvän kerroksen tarttuvuuden varmistamiseksi, ja mahdolliset tuet on poistettava varovasti, jotta pinta ei vahingoitu.
  • Kehän alku / loppu: Liitoksen, josta kehä alkaa / päättyy, ei tarvitse vain tiivistyä. alapuolella olevaan kerrokseen, mutta sen on sinetöitävä nyt jäähdytettävällä aloituspisteellä. Tämä voi olla erityisen ongelmallista, jos kaikki kerroksesi aloitetaan samassa pisteessä (joka visuaalisesti tuottaa pystysuuntaisen sauman), koska edellisellä kerroksella ei ole tasaista kehää ja liitoksen mahdolliset puutteet lisääntyvät.

Ajatukset :

  • Tulosta päähän mahdollisuuksien mukaan: Saat parempilaatuisen ulkokehän, jos kerroksesi ovat täynnä renkaita sen sijaan, että tulostaisit putken molemmat puolet sen puoli.
  • Jos pystyt hallitsemaan yhtä kehää, kun tulostat loppuun, kokeile "kierre maljakko" -asetusta, joka nostaa z-asentoa sujuvasti ja tulostaa spiraalina erillisten kerrosten tulostamisen sijaan. Tämä poistaa kaikki kehän alun / lopun sinetöintiin liittyvät ongelmat.
  • Jos tulostat useammalla kehällä, lisää seinän paksuutta suuttimen koon kerrannaisina varmistaaksesi, että kehät on tiivistetty toisiinsa. Kehien sitominen yhteen lisää vuotojen mahdollisuutta ja vähentää jäykkyyttä.
  • Onko putkien paksuuden oltava samanlaiset kaikkialla? Voit todennäköisesti pienentää paksuutta säästääksesi materiaalia yksinkertaiselle geometrialle (suorat osat), jos muutat paksuutta varovasti.
#3
+2
EvilTeach
2016-05-14 07:53:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tulostettaessa ohuita sylintereitä pystysuoraan

  • Hidas tulostusnopeus, jotta vältät mallin heiluttamisen.
  • ei kuoria, vain yksi suutin paksu, joten et tarvitse täyttää. Täyttö voi helposti tulostaa tuloksen.
  • Tulosta vähintään 2 kerrallaan pienimmällä kerroksen paksuudella, jonka voit tehdä. Tämä aiheuttaa kuuman pään siirtymisen pois yhdestä sylinteristä päästäksesi seuraavaan. Tämä antaa jokaiselle sylinterikerrokselle jonkin verran ylimääräistä aikaa liian viileää ja kovettua ennen kuin seuraava kerros jatkuu. Tulostan yleensä .1 tai .05 sylintereitä varten.
  • Leikkurissasi voi olla asetus, joka kehottaa sitä odottamaan kerrosten välillä, jotta muovilla on enemmän aikaa jäähtyä. Mielestäni asetusta kutsutaan ORBIT minun.

Harkitse asetonihöyryhaun jatkamista, jotta tulosteessa olevat huokoset tiivistyisivät.

#4
+1
mbmcavoy
2018-12-04 22:58:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tätä on vaikea antaa lopullista vastausta, mutta minulla on joitain ajatuksia.

Pystysuoran seinän vähimmäispaksuus määräytyy suuttimesi koon mukaan, tyypillisesti 0,4 mm. Jos pystyt tulostamaan kokonaan pystysuunnassa (putki seisoo päässä), sinun kannattaa harkita "maljakotilaa" ilman tulostusta ylä- tai alaosassa. Tämä voi auttaa yksinkertaistamaan CAD-mallintamista, koska sinun ei tarvitse mallintaa onttoa sisä- ja seinämäpaksuutta.

Vaakasuoran seinän kohdalla tämä voi teoriassa olla yhden kerroksen korkeus, noin 0,1 mm riippuen tulostin ja asetukset. Realistisesti tarvitset todennäköisesti 2 - 4 kerrosta saadaksesi jotain "kiinteää". Tällä ei kuitenkaan todennäköisesti ole hyviä tuloksia onttoputkessa johtuen tulostimen suorituskyvystä siltojen ja ulokkeiden kohdalla. Ohut, pyöreä putki, joka asetetaan kyljelleen, ei todennäköisesti onnistu tulostamaan.

Vaakasuoraan tulostamiseen suosittelen ei-pyöreää muotoa; erityinen muoto riippuu yleisestä suunnittelustasi ja tavoitteistasi. "Kyynel" tai "litteä kyynel" voi auttaa osien läpi kulkevissa vaakasuorissa rei'issä.

Voit myös suunnitella yksittäisten putkien sijasta lohkon, jossa onttoja kanavia. Tämä voi sallia paksummat seinät, tehdä siitä paljon vahvempi, vähentää kokoonpanotarpeita, mahdollistaa erittäin monimutkaisen reitityksen ja sisäiset liitännät ja saattaa jopa sallia toiminnallisten osien, kuten venttiilien tai anturien, asentamisen.

Lopuksi en odota FDM-painetun osan olevan ilmatiivis. Kerrosten välissä ja kerrosten alkamis- ja pysähtymispaikoissa on todennäköisesti pieniä aukkoja. Esimerkiksi yritin tehdä jäämuotin, mutta melkein kaikki vesi imeytyi läpi ennen kuin se jäätyi.

Toinen juliste suositteli asetonihöyrykylvyä, jonka pitäisi auttaa sulkemaan kaikki huokoset. Tämä toimii vain ABS: n kanssa. Toinen idea voi olla päällystää putkien sisäpinnat hartsilla, joka voi tiivistää kaiken.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...